Voor de mensen die er al eens mee te maken gehad hebben, zal de frustratie herkenbaar zijn. Een (vlieg)reis wordt geannuleerd, maar het terugkrijgen van het geld blijkt een hels karwei te zijn. Reisorganisaties wijzen na elkaar, stellen niet aansprakelijk te zijn of het duurt (te) lang om een reactie van hen te krijgen.
De frustratie zorgt ervoor dat veel mensen het erbij laten zitten en niet meer achter hun geld aan willen vangen. Hier moet volgens de Europese Commissie verandering in komen. Zij stellen dat het gemakkelijker moet zijn voor reizigers om geld terug te krijgen nadat een reis geannuleerd is.
Betere bescherming consument niets nieuws
Het uiteindelijk doel van de Euroepese Commissie en Nederland is om de consument beter te beschermen. En dat is de laatste jaren goed te zien, bijvoorbeeld ook met de wetgeving omtrent online gokken. Alleen het beste online casino heeft in Nederland nog de mogelijkheid om kansspelen aan te bieden, waar deze wetgeving voorheen helemaal niet geregeld was.
En ook hier heeft de focus op het betaalgemak voor consumenten gelegen. Denk daarbij aan een casino met iDEAL, wat in Nederland alleen aangeboden wordt door casino’s met een licentie van de Kansspelautoriteit. Deze verhoogde bescherming van de regering wil men dus ook terugzien in het terugkrijgen van geld bij een reisorganisatie, verhuurbedrijf of vliegtuigmaatschappij.
Coronacrisis geeft inzicht
Hoewel het al langer een probleem is dat reizigers lang moeten wachten op hun geld of het in sommige gevallen niet terug krijgen, kwam het probleem pas echt tijdens corona aan het licht. In die tijd werden enorm veel reizen geannuleerd, waardoor reisorganisaties tal van aanvragen kregen om het geld terug te storten. Op dit moment krijgen veel reizigers nog vouchers aangeboden, die ze op een later moment kunnen inleveren.
Faillisementen vormen een risico
Het lange wachten op het geld zorgt er ook voor dat faillisementen een extra risico vormen, zoals dat ook bij D-reizen gebeurt. Reizigers moesten maandenlang wachten op hun geld, terwijl het getouwtrek pas echt begon nadat het faillisement werd uitgesproken. Want wie heeft dan recht op welk bedrag? Het is een scenario waar het ministerie van Economische Zaken ook in Nederland vanaf wil.
En dit nieuwe voorstel, dat brengt een aantal belangrijke veranderingen met zich mee:
- Reizigers moeten direct kunnen kiezen voor hun geld terug in plaats van een voucher;
- Het invullen van een standaardformulier moet hier uitkomst in bieden;
- Kiest een reiziger voor het geld terug, dan moet het geld binnen 14 dagen op de rekening staan.
Pakketreizen zijn geen uitzondering
Ook voor mensen die kiezen voor een pakketreis moet het terugvragen van geld een stuk gemakkelijker worden. Bij een pakketreis is er vaak sprake van meerdere voertuigen, waardoor het voor reizigers nog lastiger is om hun geld terug te krijgen. Bij het voorstel van de Europese Commissie moet het voor dit type reizigers ook een stuk gemakkelijker gemaakt worden.
Veel reisorganisaties stemmen in
Veel reisorganisaties denken dat de nieuwe regels goed te doen zijn én dat het zelfs tot verbeteringen kan leiden. Want als er geen vertraging optreedt, hoeft de reisorganisatie ook geen geld terug te betalen aan de consument. Hanita van der Meer van brancheorganisatie van reisaanbieders ANVR zegt dat de aanpassingen “goed te doen” moeten zijn.